MENÜ

Állatvilágunk
 kincsestára
 
  

1.A kerékpár karbantartása:


Tisztítás: a kerékpárt száraz ruhával letöröljük, portalanítjuk. Ha nagyon piszkos, sáros vagy olajos, akkor ultrás meleg vízzel lemossuk vederből, majd tiszta vízzel öblítjük. A kerékpárt nyomás alatt fecskendővel mosni nem szabad. Olajozás, kenés: a kormányrész két csészéjét, első, középső, hátsó agyakat, pedálokat megolajozzuk. A fékrendszer csukló-mozgó részeire is csepp olajat teszünk. A láncot és patentszemet - ha azt akarjuk, hogy hosszú életű legyen - nem olajozni, hanem faggyúzni kell. Ez védi meg legjobban a porszemcsék bejutásától és a kopástól. Fontos a gumik légnyomásának ellenőrzése, a gumiköpenyek szemrevételezése. A felületén repedt, szakadt köpennyel nem célszerű útnak indulni. A gumitömlők túlmelegedését megakadályozhatjuk, ha a tűző naptól óvjuk a kerékpárt. Ha a szabadban nincs árnyék akkor fordítsuk fel a kerékpárt a kormányra és ülésre, így a légmozgás jobban hűti a kerekeket. Fontos a biztonsági berendezések üzemképes állapotának ellenőrzése: fékek, csengő, első és hátsó világítás, hátsó sárvédőn 20-25 cm-es fehér csík, prizmával. Vizsgáljuk meg a főtengely és hajtókarok helyzetét. Ha laza az ékelés (mozognak a karok) azt ellentartás alkalmazása mellett az ék fejére mért kalapácsütéssel szüntessük meg, majd húzzuk utána a biztosító anyákat. Gondoskodjunk a kerékpárunk biztonságos zárásáról (pl. patkólakattal). Célszerű a kerékpárunkat lenyíló oldaltámasszal ellátni. Kerékpárállványba mindig a hátsó kereket állítsuk be. Jó tanács: túrára indulás előtt az első és hátsó keréktengelyek szorító anyáit - a könnyebb szerelés érdekében - szárnyas anyákra cseréljük ki. A kormány és az ülésmagasság beállítása igen fontos a minél jobb menetteljesítmény eléréséhez. Az ülésmagasságot úgy állítsuk be hogy lábujjal és talpunkkal hajtsuk a pedált. A körív legalsó pontjánál lábunk teljesen nyújtott legyen. A kormány beállításánál pedig arra ügyeljünk, hogy a kerékpározás közben testünk ne teljesen függőleges, hanem előredőlt tartású legyen. Így hosszabb úton sem "üljük el" magunkat, mert a kormányra támaszkodás miatt súlypontunk elosztása tökéletesebb lesz, egyben testünk légellenállása is csökken.

 

4.Miért szükségesek a biztonsági berendezések a kerékpáron?

A biciklik számára a megfelelő karbantartás alapvető fontosságú. Egy sárosan, koszosan használt lánc már 80-100 km alatt teljesen elkophat, míg ha törődnek vele, ennek a tízszeresét is problémamentesen végigszolgálja. Még a nagyobb nyári biciklitúrák előtt mindenképp megéri foglalkozni drótszamarunkkal.

 

Asztali nézet